søndag, november 05, 2006

Enterprise Service Bus myter aflivet

Dave Chappell forsøger i denne artikel at aflive 10 myter omkring ESB.
En ESB er en infrastruktur til opbygning af virksomhedens SOA.
I modsætning til EAIs traditionelle integrationsfokus er ESB baseret på koordineret serviceinteraktion
En ESBs funktionalitet er selv bygget op som services, det muliggør en fleksible og uafhængig udnyttelse af funktionaliteten hvor og hvornår, der er behov.
En ESB skal være designet til at udnytte de fremkomne teknologier, efterhånden som de bliver modne. Standarder som f.eks. WS-ReliableMessaging fjerner ikke behovet for en ESB, men skal inkluderes i ESBen og vil forøger dens værdi.
En ESB er en produktkategori ikke bare en sammensætning af eksisterende middelware og applikationsserver infrastruktur. Definitionen af en ESB inkluderer:
  • En distribueret servicearkitektur
  • En beskedbus der sikre troværdig leverance af beskeder mellem applikationer og services
  • XML datatransformation
    Serviceorkestrering og intelligent routing af beskeder baseret på deres indhold.
  • Et fleksibelt sikkerhedsrammeværk
  • En managementinfrastruktur hvor man kan konfigurere, iværksætte, overvåge og håndtere ens remote services
En ESB er afgørende for effektiv opbygning af en serviceorienteret portal, der integrerer flere bagvedliggende systemer. ESBen håndterer mæglingen af forskellige forbindelsesmuligheder, protokoller, sikkerhed og dataformater.
ESBens mantra er konfiguration frem for kodning. En service konfigureres med information omkring dets input og output formater og hvordan man skal sende og modtage request/response mønstre eller en-vejs eventnotifikationer. Servicene er derefter koordineret af det omkringliggende rammeværk, ikke af selve servicen.
Dave Chappells artikel findes her

Ingen kommentarer: